Maersk Discoverer ved læge Flemming Ahlstrøm

Flemming Ahlstrøm, 1. rejsebrev

Kaere alle

Saa er der gaaet godt en uge og jeg er nu installeret paa en kaempe borerig, der ligger for anker ud for Singapore. Desvaerre har de herude ikke opfundet alle bogstaverne og det giver indimellem nogle lidt pudsige ord! Det er jo ikke lige meget, om man har problemer med at hore eller hoere!!! – Ja ja, jeg er til soes!

Jeg startede sidste soendag mod Aberdeen og deltog der i et 3 dage langt off-shore survival kursus. Det var en noget ud af kroppen oplevelse. Vi var 17 paa holdet; de fleste paa ca. 30 aar og saa mig! Der var brandoevelser med slukning af forskellige braendende materialer, undslippe fra roegfyldte huse og saa en masse teori om alt dette og meget mere paa et, for mit skoleengelsk, fuldstaendigt uforstaaeligt skotsk. Det loed som en meget gammel vestjyde, der talte engelsk med munden fuld – saa teorien var lidt svaer. Samtidigt syntes alle instruktoererne, at det var sjovt med en doktor som kursist – isaer til foerstehjaelp. Saa der var meget snak og grin af mit forstaaelsesniveau af det skotske.

Efter en masse foerstehjaelp, vandoevelser med redningsveste, hoppen i og kravlen op i redningsflaader endte vi med redningsoevelser ved helikopterstyrt. Fastspaendt i en helikopterattrap saenkes man lynhurtigt dybt under vand, helikopteren fyldes totalt med vand og paa 5 sekunder vender den 180 grader rundt, saa man haenger med hovedet nedad – fastspaendt under vand!! Saa gaelder det jo om hurtigt at faa sparket ruden ud, faa sig loesgjort fra sikkerhedsselen og komme ud af vinduet og op til overfladen. Der er det saa, at man taenker “hvad fa…. laver du egentlig her!?”

Med paa kurset var 2 andre Maersk folk – et par skaegge og soede unge mennesker – og det gjorde det skaegt. Isaer aftenerne blev jo hyggelige med god mad og vin.

Torsdag gik det via Amsterdam til Singapore uden problemer. Blev helt ude ved flyet afhentet af en agent, der gelejdede mig uden om alt, og 10 minutter efter landing var jeg igennem immigration og told og paa vej i taxa til vaerftet, hvor Maersk har en hel bygning med kontorer. Videre til kajen og ud til riggen. Her blev jeg installeret (som een af de faa – og heldigvis) i enevaerelse med eget bad – meget laekkert!

Vi er nu i gang med at lave seefarers book, en blaa bog som alle paa danske skibe skal have. Det er en laegeundersoegelse – relativt simpel, men med 250-300 mand, der skiftes til at vaere ombord, bliver det jo til noget.

Det daglige laegearbejde passes af 2 medics (paramedicinere) – de er 4, som skiftes, og de er alle fra Australien. Vi har paa 4 dage haft 7 patienter; alle med mikro ting: Splint i finger, stoev i oejet, udslaet paa en arm. Naar attesterne er faerdige, saa er det godt at have boeger med!!

Her er kondirum, bederum, bordtennis, dart, biograf, en del computere, der bare kan laanes og paa oeverste etage traadloest internet til egen laptop – men altsaa ikke paa rummet.

Det er en kaempe rig, som maaler ca 100 m x 100 m og er vel med hoveddaekket i 5. sals hoejde. Her er der i den ene side en stor bygning med 3 daek under og yderligere 3 daek over. Og saa er der jo et kaempe boretaarn, kraner og en masse andet; blandt andet et stort helikopterdaek i det ene hjoerne.

Dagene skrider stille frem. Jeg er nu – bortset fra 5 personer – faerdig med alle laegeundersoegelserne. Hver onsdag er der vist skift af personale; ca. 20 rejser og ca. 20 andre kommer ind. Så bliver der lidt at lave igen. I sidste uge har der vaeret gang i ca. 30 attester per dag, og da de tager 15 minutter hver, bliver det jo til en arbejdsdag. – Men nu har jeg intet at lave arbejdsmæssigt. I dag havde mine 2 medics 2 patienter til deling. En til BT-kontrol og en med verdens mindste flaenge på en haand, der end ikke kunne limes!

Flemming Ahlstrøm, 2. rejsebrev

Kaere alle.

– En lille hilsen fra Doc paa riggen, hvor der er vild aktivitet. Afsejlingen er nu fastsat til den 7. tidlig morgen, hvor lodsen vil komme ombord og 4 slaebebaade er planlagt til at faa os ud mellem de utallige skibe, der ligger omkring Singapore. De planlagte deepsea trails er saa speedet op, saa de forhaabentlig kan klares paa 2 uger i stedet for de beregnede 3 uger.

Alle glaeder sig til at komme afsted. Hele vores trappetaarn er blevet fjernet – 8 staalsektioner ovenpaa hinanden med 15 trin paa hver – saa nu er der bare en lodret jernlejder med et staalskelet omkring til at kravle op og ned af + kraner og helikopter – man kan jo bare haabe paa at skulle flyves herfra!!!

Mange kram og hilsener herudefra Flemming